Marktonderzoek - the basics

Als marketeer of communicatiespecialist ben je hard bezig om jouw organisatie of merk op de kaart te zetten of te houden. Nieuwe en bestaande klanten, je probeert ze te bereiken, te boeien en te binden. En steeds vaker word je geconfronteerd met de vraag: wat levert het allemaal op? Wat is de ROI? Je moet continu het nut van je inspanningen aantonen. En steeds vaker komt daar onderzoek bij kijken als objectieve manier om resultaten te meten.

Maar hoe doe je goed onderzoek? Hoe stuur je een onderzoekbureau aan? Wat zijn de valkuilen? Waar moet je op letten? Hoe kan het goedkoop en toch goed? Hoe interpreteer je de resultaten?

In deze training krijg je antwoord op deze vragen. Je leert de basics van marktonderzoek en meer. En daarna kun je zelf een eenvoudig onderzoek doen. Of een onderzoeksbureau briefen, aansturen en controleren. Je hebt meer dan voldoende kennis om een gesprekspartner te zijn als het om onderzoek gaat. Je weet goede vragen te stellen en aan de juiste knoppen te draaien. Met als resultaat dat er goed onderzoek wordt gedaan. Onderzoek waar je van op aan kan, met resultaten die je werkelijk verder helpen.

 

Resultaat van de training

  • Je weet hoe je een lean en mean onderzoeksdoel formuleert.
  • Je kent het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek, de verschillende methoden en wanneer je wat inzet.
  • Je weet hoe je een onderzoek opzet, uitvoert, aanstuurt of begeleidt.
  • Je kent het onderzoeksproces en de belangrijke momenten daarbinnen.
  • Je weet wat een goede onderzoeksgroep is en hoe je aandacht besteedt aan subgroepen.
  • Je weet hoe je met de deelnemers aan jouw onderzoek omgaat.
  • Je weet hoe de resultaten op een betrouwbare en bruikbare manier worden verzameld.
  • Je weet waar je op moet letten bij de analyse.
  • Je kunt een onderzoeksbriefing schrijven.
  • Je kunt een vragenlijst voor kwantitatief onderzoek opstellen.
  • Je kunt een gesprekspuntenlijst voor kwalitatief onderzoek opstellen.
  • Je kunt de uitkomsten van onderzoek, zoals tabellen, lezen en begrijpen.
  • Je kunt resultaten helder weergeven. 

 

Programma - Marktonderzoek 

Dag 1 - de voorbereiding

  • Bedenken doel van onderzoek
  • Opstellen briefing

 

Dag 2. - het opzetten van onderzoek

  • Keuze van onderzoeksgroep
  • Opstellen vragenlijst
  • Kosten

 

Dag 3. het veldwerk

  • Kwalitatief
  • Kwantitatief

 

Dag 4. analyse en rapportage

 

Voor wie hebben we deze cursus ontwikkeld?
Voor iedereen die in zijn of haar werk te maken krijgt met onderzoek. Of je nu marketeer, communicatiespecialist of journalist bent. Onderzoek is niet per se iets waar je je dagelijks mee bezig houdt, maar je wordt soms wel afgerekend op basis van (slecht) onderzoek. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Je wilt inzicht hebben in wat goed onderzoek onderscheidt van slecht onderzoek.

 

Instapniveau
Er is geen specifieke kennis van onderzoek vereist voor deze training.