Bart Kleijn

Bart Kleijn is communicatiepsycholoog en werkt bij marktonderzoeksbureau MediaTest. Hij is als een vis in het water op het snijvlak van communicatie, media en onderzoek. Binnen MediaTest is hij eindverantwoordelijk voor een groot deel van de onderzoekprojecten.
Dat kan gaan om usability-onderzoek naar de website van het UWV, een pre-test van de Tv-commercial van de Rabobank of onderzoek onder de abonnees van TopGear Magazine. Bart is gespreks- en sparringpartner voor journalisten, content makers, marketeers, uitgevers en anderen, bij profit en non-profit organisaties. Daarnaast geeft hij regelmatig (in company) workshops over het doen van onderzoek en is hij gastdocent bij de Fontys hoge school voor de Journalistiek. Ook is Bart al jaren jurylid bij de Grand Prix Content Marketing en lid van het bestuur van de Leerstoel Content Marketing aan de UvA.

 

Hé Bart, je noemt jezelf communicatiepsycholoog. Vertel?    
Ik noem mezelf communicatiepsycholoog om aan te geven dat ik psycholoog ben én gespecialiseerd in communicatie. Ik ben gefascineerd door hoe mensen met communicatie omgaan en hoe je hun gedrag kunt beïnvloeden. En dat breng ik graag met onderzoek in kaart.

Waarom hebben veel marketing- en communicatieprofessionals moeite met onderzoek?   
Even voor de goed orde: er zijn veel marketing en communicatieprofessionals die geen moeite hebben met onderzoek, die het structureel en regelmatig inzetten. Maar het klopt dat ik ook veel mensen tegenkom die huiverig zijn voor onderzoek. Ik ben heel erg voor buikgevoel: dat levert mooie creatieve dingen op. Maar ik geloof niet zo in buikgevoel als het gaat om de effectiviteit van al dat moois. Ik begrijp heel goed dat het eng is om jouw werk te laten toetsen door middel van onderzoek. Maar als je het op de juiste manier inzet kan je er beter van worden, dan is onderzoek een investering en geen kostenpost.

Kunnen ze dat niet zelf met Survey Monkey?
Iedereen kan vragen verzinnen en die met Survey Monkey de wereld in gooien. Maar niet iedereen kan een scherp doel van onderzoek formuleren en vervolgens góede vragen verzinnen… dat is toch echt een vak. Net als er voor zorgen dat je het onderzoek onder de juiste doelgroep doet, en dat je die op de juiste manier benadert, dat je de gegevens op de juiste manier interpreteert en analyseer etc.

Wat zorgt ervoor dat de meeste online enquêtes zo weinig respons opleveren?
Ach… de respons wisselt heel sterk. Maar ik realiseer me heel goed dat onderzoek niet sexy is en dat veel mensen overvoerd worden. En het klopt dat onderzoek onder sommige doelgroepen lastig is en natuurlijk moet je je altijd afvragen of de mensen die wel meedoen hetzelfde zijn als de mensen die niet meedoen. Maar je kunt deelname aan onderzoek ook leuk maken! Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat de deelnemers iets kunnen winnen. Wij halen regelmatig respons percentages van boven de 25%.

Wanneer is PR-onderzoek een goed middel?
PR-onderzoek is ideaal als je snel en goedkoop de naam van jouw merk onder een breed publiek onder de aandacht wil brengen. Goed PR-onderzoek wordt door verschillende media opgepikt. Maar het mooie is dat het je ook in staat stelt om iets inhoudelijks toe te voegen. Dus niet alleen maar aandacht voor je merk, maar ook het laden van het merk, bijvoorbeeld als expert op een bepaald gebied.