Petra de Boer

Petra de Boer is branding- en dialoogadviseur en partner bij Perspectivity. Ze heeft ruim 20 jaar ervaring in communicatie (PR, marketing, corporate) en participatieprocessen, zowel voor de overheid als in het bedrijfsleven. Petra is co-auteur van ‘Scrum in actie’ het eerste Nederlandse praktijkboek voor agile werken buiten de IT.

 

Hé Petra, je bent lekker internationaal actief? Nicaragua, Egypte, Jordanië? Missen we nog iets?   
Limburg, Groningen, Amsterdam! De wereld is mijn werkterrein. De focus ligt afwisselend in Nederland en dan opeens zit ik weer in het vliegtuig. Juist die afwisseling houdt me scherp. Ik vind het leuk om te ontdekken hoe culturele verschillen mijn werk beïnvloeden. 

Waar ben je op dit moment mee bezig? Waar ligt het zwaartepunt?
Ik ontwerp en begeleid allerlei dialoogprocessen in complexe omgevingen. Diverse stakeholders, uiteenlopende belangen, constant in beweging. Strategiesessies, toekomstonderzoek, social labs, scrum project start-ups.

Twee jaar geleden heb je samen met anderen ‘Scrum in actie’ geschreven. Leg eens uit waarom moeten marketeers en communicatieprofessionals scrummen?  
Omdat ze wendbaar moeten worden. Het langetermijnplan is achterhaald. Onder invloed van sociale media zijn wij vaker niet dan wel in de lead. We moeten sneller reageren op veranderingen en vooral veel meer samen met opdrachtgevers en andere stakeholders in gesprek. Cocreatie.

Werkt het echt?
Haha, zou gek zijn als ik nee zou zeggen. Ik zie dat het werkt. Maar je moet je wel verdiepen in de filosofie achter scrum en agile. Van alleen post-its plakken en staand vergaderen word je niet wendbaar. Het gaat om het doorgronden van de onderliggende principes.

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Ik ben een interactieve trainer. Zo min mogelijk powerpoints, hoewel een modelletje hier of daar ben ik niet vies van. Vooral veel zelf ervaren en daarop met elkaar reflecteren. Van de deelnemers verwacht ik nieuwsgierigheid en zin om het experiment aan te gaan.