Annemieke van Herk

Annemieke van Herk is eigenaar van vanherkmarketing.nl, een bureau voor zoekmachinemarketing. Sinds 2009 helpt ze onder die naam bedrijven aan meer bezoekers op hun website, en om vervolgens van die bezoekers ook betalende klanten te maken. De liefde voor internet zat er al vroeg in: in oktober 1994 kreeg ze haar eerste internetaccount, in 1995 zette ze haar eerste webshop online, en in 1996 kreeg ze een baan als marketeer bij de eerste commerciële internet provider in Nederland, Euronet Internet.

Als marketeer met meer dan 20 jaar ervaring is ze vooral gecharmeerd van de mogelijkheden om de resultaten van online marketing te analyseren en daardoor te verbeteren. De Amerikaanse ondernemer John Wanamaker zei in het begin van de vorige eeuw al Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half. Bij online marketing hoeft dat niet het geval te zijn! Daar zie je namelijk precies welk deel van je budget rendeert zodat je het maximaal effectief kunt inzetten.

Hoe leuk het ook is om met zoekmachinemarketing bezig te zijn, Annemieke doet het om de knikkers en niet om het spel. Een zo hoog mogelijk rendement halen op de investering in marketing en dat meetbaar maken is altijd de inzet. Die praktische en resultaatgerichte houding neemt ze ook mee in haar trainingen, net als een aanstekelijk enthousiasme voor haar vak. 

 

Hé Annemieke, hoe gaat het in de wereld van de inboundmarketing?
Nou, het wordt hier steeds drukker! Het barst van de bedrijven die bezig zijn met owned/earned/paid content, storytelling, lead nurturing, list building, personal branding, buyer personas en customer journeys, enzovoort. Ik ben zelf een inbound marketeer, maar zelfs ik denk af en toe: Zullen we ons gewoon weer eens gaan concentreren op het maken van geweldige producten? Wat in ieder geval duidelijk is: het wordt voor marketeers steeds moeilijker om in de oceaan van content op te vallen.

 

Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen?
Pfff… heb je even? Machine learning en kunstmatige intelligentie spelen een steeds grotere rol: Google wordt er beter in om de intentie te bepalen achter nieuwe zoekopdrachten. Niet supernieuw, maar heel belangrijk is het toenemende belang van mobile search. De gebruikerservaring wordt een steeds belangrijkere factor voor je vindbaarheid, dat is zeker nieuw. En tenslotte zou het belang van SEO wel eens aan het afnemen kunnen zijn ten gunste van personal branding. Hoe dat zit, leg ik graag uit tijdens de cursus!

 

Wat vergeten veel klanten in jouw optiek?
Zoekmachine-optimalisatie is een middel, geen doel! Voor je er tijd en geld in stopt, moet je bedenken of het het juiste middel is om jouw doelen te behalen. En dat betekent weer dat je een idee moet hebben wat je doelen eigenlijk zijn. Het verbaast me iedere keer weer hoe weinig ondernemers en marketeers in staat zijn om aan te geven wat ze precies met hun website willen bereiken, laat staan dat ze dat kunnen kwantificeren.

 

Je bent zelf ook nog flink aan de studie. Vertel eens wat meer over je ambities?   
Behalve dat ik me online heerlijk kan verliezen in het nalezen van alle discussies over (vermeende) wijzigingen in de zoekalgoritmes van Google, ben ik Mandarijn aan het leren. Sinds afgelopen jaar is China de grootste e-commerce markt ter wereld en ik verwacht dat de voorsprong van het land op internetgebied de komende jaren alleen maar toeneemt. Ik hoop ooit zo goed te worden in Chinees dat ik het kan gebruiken om ook in die taal online campagnes te kunnen beheren.  

 

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Ik ben vooral enthousiast over mijn vakgebied en vind het leuk om mijn kennis daarover te delen. Ik zeg altijd: “het is niet bijzonder ingewikkeld, maar het is wel veel informatie”. Er komt veel meer kijken bij SEO dan de meeste mensen denken. Wat ik van deelnemers verwacht is dat ze zelf aan de slag gaan met de verschillende online tools die SEO-specialisten ter beschikking staan. Als je alleen maar de theorie tot je neemt en er verder niets mee doet, ga je het geleerde heel snel weer vergeten.