Script your Content

Als contentmarketeer deel je regelmatig content. Wekelijks, dagelijks of soms meerdere keren per dag. Omdat je weet dat relevantie, ritme en variatie in je content cruciaal is, maak je een goed doortimmerd contentplan. Een hele klus. Sommige content-items staan op zichzelf, maar je weet inmiddels ook dat succesvolle content een verhaal vertelt. De vraag is alleen hoe soepel loopt dat verhaal? En hoe rijk is het? Weet jij mensen te binden en te boeien met jouw content?


Brandmanager en scenarioschrijver Anita La Fors en televisiemaker Godfried Hartkamp stellen dat je eigenlijk alleen echt succesvolle content kunt creëren als je dit doet aan de hand van een scenarioformat. In de training kijken contentmakers en -strategen naar hun eigen contentplannen en onderliggende strategieën alsof het een scenario is voor een een dagelijks tv-programma, een online tv-format of een goeie soap. Een eindeloze serie. Met een ronkend format. Een format waarmee je zorgt voor spanning en verrassingen, appelleert aan emoties en de verschillende karakters die je doelgroep vormen. Een contentplan waarin je ene verhaallijn evolueert, terwijl de andere naar de achtergrond verschuift. Net als in het dagelijkse leven van je doelgroepen.

 

Waarom deze training volgen en wat leer je?
Als je contentstrateeg of contentmaker bent, is de training ‘Script your content’ een geweldige kans om je gereedschapkist te verrijken. In de training slaan we een brug tussen jouw vak en die van ervaren televisiemakers en scenarioschrijvers. Je leert door hun ogen kijken naar je eigen contentplan. Je verrijkt en verdiept jouw formule aan de hand van de wetmatigheden van een filmscript en tv-format. Je leert welke universele ingrediënten een reclamecampagne, film of YouTube-serie tot een succes maken. Door je contentplan te benaderen als een heus tv-format, neemt de impact van elk stukje content toe. Elke wending leidt immers tot iets nieuws, een nieuw puzzelstukje in jouw verhaal.

We leren je hoe je naar je merk kunt kijken en schrijven vanuit een hoofdpersonage in een goeie film. Zodat je op een soepele wijze gelaagdheid aanbrengt in je merkverhaal. Hoe beter je dit in de vingers hebt, hoe makkelijker je kunt inspelen op de verschillende karakters die jouw doelgroep rijk zijn.

Aan de hand van oefeningen, en meer en minder aansprekende praktijkvoorbeelden, ga je tijdens de training aan de slag om van jouw contentplan een heus format te maken. Een format waarin jouw merk de hoofdrol speelt en de verschillende proposities en merkextensies op een gebalanceerde wijze hun eigen podium kunnen pakken. Een format waarin jouw rijkgeschakeerde doelgroep zich herkent. Ongeacht het kanaal, onderwerp of communicatiemiddel dat je gebruikt.

 

Resultaat van de training:

  • Je weet hoe je kunt kijken en denken vanuit een format of scenario.
  • Je kunt je merk positioneren als een hoofdpersonage.
  • Je herkent conflicten bij je doelgroep en weet je hoe je hier naadloos op in kan spelen.
  • Je kunt een karakterbijbel opstellen voor jouw merk.
  • Je kunt je contentplan omtoveren tot een sterk format.
  • Je kunt benoemen waarom bestaande praktijkvoorbeelden wel of niet werken.
  • Je voelt nog beter aan wat je doelgroep nodig heeft en wat relevant is.

 

Programma

Dag 1

  • We gaan aan de slag met een karakterbijbel voor jouw merk of bedrijf.
  • Opdracht voor dag 2: werk je karakterbijbel verder uit.

 

Dag 2

  • We maken van je huidige contentplan een format.
  • Opdracht voor dag 3: werk je format document verder uit.


Dag 3

  • We passen je nieuwe format en karakterbijbel toe op bestaande en nieuwe content.
  • Hoe verrijkt het je contentplan? En waar loop je tegenaan?

 

Voor wie hebben we deze cursus ontwikkeld?

  • Contentmakers (bloggers, vloggers, schrijvers, filmers etc.)
  • Contentmanagers en -strategen
  • Copywriters en adverteerders
  • Brandmanagers
  • Freelance marketeers en communicatiespecialisten
  • Marketing- en communicatiemanagers 

 

Instapniveau
Deze training is bedoeld voor iedereen die actief bezig is met het maken, beoordelen of verspreiden van content.