Pitching to win

‘Creatieve strategieën en acties verzinnen is een kunst die de meeste professionals in deze branche goed verstaan. Toch realiseert niet iedereen zich dat het verkopen van deze ideeën aan een opdrachtgever minstens zo cruciaal is’, stellen Business Development Director Ruud Verheijen en presentatiegoeroe Pauline van Aken. Zeker in een wereld waarin de belangen groot zijn, het buikgevoel van opdrachtgevers doorslaggevend is en de concurrentie je op de hielen zit, is pitchen echt topsport.  

Het is opmerkelijk dat er zo veel marketing- en communicatieprofessionals relatief ongetraind of in slechte conditie aan de start verschijnen. Geen enkele topsporter zou dat immers in zijn hoofd halen. Toch valt het volgens Ruud heel makkelijk te verklaren: veel bureaus zetten tot aan de deadlines alles op alles om een geweldige presentatie te geven. En omdat beroepshalve al hun aandacht uitgaat naar HET idee, vergeten ze in 'the heat of the moment' nog wel eens dat voor de opdrachtgever niet alleen de inhoud van hun idee telt. Daarom besteedt Pauline ook veel aandacht aan de voorbereiding. 

Maar: winnend pitchen is prima te leren. Het is belangrijk om te weten welke factoren allemaal een rol spelen als je je ideeën aan de man wilt brengen. Zo is het bijvoorbeeld slim om je te realiseren dat je publiek geen lijst van accurate objectieve criteria hanteert, wanneer het naar je luistert. Dit feit is voor veel mensen al voldoende reden om spontaan te gaan hyperventileren. Volgens deze experts is dat helemaal nergens voor nodig. Ook bij pitchen baart oefening kunst. En hoe meer je je daarbij laat coachen, hoe beter je ook deze vaardigheid in de vingers krijgt. Want de manier waarop je je voorbereidt en hoe je je ideeën precies over het voetlicht brengt maakt heel veel uit. 

 

Waarom deze cursus volgen en wat leer je? 
Tijdens de eerste 2 dagen ga je samen met Pauline werken aan de kern van je boodschap en breng je je pitch- en presentatievaardigheden op een hoger niveau, zodat je in staat bent om ontspannen en vol overtuiging je verhaal te vertellen en te interacteren met elk publiek. Of dat nu je eigen team is, een belangrijke klant, een investeerder, of een kritische Raad van Bestuur. Samen met Pauline en de andere deelnemers bekijk je de diverse camerabeelden. Haar scherpe analyses geven je een helder beeld van jouw kwaliteiten en van waar er nog meer winst te behalen is. 

Na twee dagen heb je een stevig fundament gelegd en je technieken verfijnd. Op de derde dag ga je de hele dag aan de slag met Ruud. Samen met jou bespreekt hij de tactieken die jou een voorsprong geven op je concurrenten en die je helpen de gunfactor te creëren en je winst te pakken.

 

Resultaat van de training:
We snappen dat je hier graag wilt lezen, dat je na deze training elke pitch wint. Maar dat kunnen we je niet beloven en doen dat dus ook niet. Wat we wel kunnen beloven is dat de training je het volgende oplevert:

  • Je weet precies hoe je met jouw kennis, ervaring en gedrag het beste aansluit bij de verschillende karakters die jouw klantenkring en publiek rijk is.
  • Je doorgrondt snel in welke vorm je je boodschap moet gieten om het beste resultaat te bereiken.
  • Je bent in staat om eventuele spanningen en weerstanden te lokaliseren en deze te doorbreken, zodat je vol verve en zelfvertrouwen staat te pitchen.
  • Je hebt een helder beeld van jouw unieke repertoire aan presentatievaardigheden en weet waar je op moet letten.
  • Je weet meer over verbale en non-verbale presentatie, zoals taalgebruik, spraak, stem, adem, lichaamstaal.
  • Je kunt je denken en spreken beter synchroniseren.
  • Je weet hoe je de lijn van je betoog moet vasthouden en in contact kunt blijven met de behoeften van je publiek.
  • Je weet hoe je in dialoog kunt blijven met je toehoorders, ook tijdens confronterende momenten.

 

Programma - Pitching to win

Dag 1 + 2 - met Pauline van Aken

  • Versterk je de opbouw van je presentatie.
  • Vergroot je gunfactor, zelfvertrouwen en overtuigend vermogen.
  • Leer jij woorden te gebruiken die jouw publiek op het puntje van hun stoel doet zitten.
  • Presenteer je je verhaal boeiend, ontspannen, met plezier en synergie.
  • Ontwikkel je lef om jezelf als autoriteit en expert neer te zetten.

 

Dag 3 - met Ruud Verheijen
Nu je een uitstekende basis hebt gelegd bij Pauline is het zaak om een persoonlijk tactisch plan door te spreken. Het zijn die laatste praktisch tips en ervaringen die Ruud je gaat meegeven, die het verschil kunnen maken. Tijdens deze dag analyseren we praktijkvoorbeelden, zowel successen als mislukkingen, want van beide kun je veel leren.

 

Deze cursus hebben we speciaal ontwikkeld
Voor iedereen die wil leren hoe je klanten of juryleden zodanig overtuigt, dat ze 100% voor jou kiezen. Twee vakmensen die hun sporen met pitchen en presenteren ruimschoots hebben verdiend, delen graag hun kennis met jou. 

Instapniveau
Je hebt al een aantal keer je verhaal gepitcht en je wilt meer regie krijgen over je succesfactoren. Als je al veel vertrouwen in jouw wijze van pitchen hebt, dan is dag 3 ook los te boeken. Neem in dat geval contact op met dorien@nederlandsmedianetwerk.nl