Ruud Verheijen

Met meer dan 25 jaar ervaring in marketing-, media- en communicatiefuncties bij onder meer FHV/BBDO, TWBA/, Postbank, KPN en als zelfstandig ondernemer is Ruud Verheijen een ervaren consultant, presentator en trainer. Afgestudeerd aan Erasmus Universiteit - Master in Corporate Communications - en parttime docent strategische communicatie en corporate communicatie bij NCOI. Al ruim 7 jaar werkzaam bij mediabureau MEC als Business Development Director en lid van het management team. Heeft een passie opgebouwd voor effectiever presenteren en traint en coacht op aanvraag individuen en kleine groepen met maximaal resultaat.

 

Hé Ruud, je bent sinds begin dit jaar de nieuwe business development directeur van MEC. Hoe bevalt dat?
Prachtig.  Na 6  jaar Client Services Director was het mooi om binnen MEC iets nieuws te gaan doen. Ik voel me erg thuis bij MEC, we bouwen aan een geheel nieuwe toekomst in media, technologie, data en creatie en zijn daar echt voorloper in. En om die propositie goed in de markt te zetten en daarmee nieuwe klanten aan te trekken is een geweldige uitdaging.

En nu ga je je concurrenten trainen om pitches te winnen. Dapper, maar leg eens uit, zijn ze daar blij mee bij MEC?
Ha, ha. Ja, was het maar zo eenvoudig. Wat ik in de praktijk zie is het bijzondere fenomeen dat veel media-, communicatie- en marketingmensen op het moment suprême dat ze moeten pitchen of presenteren de basisvragen van hun eigen vak lijken vergeten te beantwoorden. Dat zijn vragen zoals ‘Wie is mijn doelgroep, wat weet ik van ze, wat is het belangrijkste insight, wat is hun huidige kennis, houding en gedrag, wat wil ik bereiken en met welke boodschap bereik ik het beste effect?  Die vragen beantwoorden we dagelijks voor onze merken, maar dat vergeten we stante pede zodra we zelf gaan presenteren of pitchen. Dat is de essentie.

Vertel eens wat meer over deze training. Wat is je geheim?
Ervaring. In praktijk opgedane successen maar zeker ook missers, blunders en mislukkingen uit 25 jaar in marketing, media en communicatie. Dat heb ik samengevat in een intensieve training. Aangevuld met een enorme passie voor presenteren en het absolute geloof dat je echt sterk kunt verbeteren door te leren van de successen en mislukkingen van anderen. Zodat jij niet in die valkuilen hoeft te stappen.

Deze training ga je samen doen met Pauline van Aken. Waarom met haar?  
Ik denk dat Pauline een van de beste trainsters van Nederland is op het gebied van presentatietechnieken. Zowel de techniek, de durf en het hoe, komt bij haar goed aan bod. Ik kan dat mooi aanvullen met strategische praktijktips. We hebben al eerder samengewerkt en we vullen elkaar naadloos aan. Ik vergelijk pitchen regelmatig met topsport. Geen enkele sporter piekert erover om ongetraind en onvoorbereid van een 3 kilometer te gaan staan. Waarom dan wel als je je beste idee gaat presenteren? In onze training bereidt Pauline je voor om sterk aan de start te verschijnen. Maar als daar nog 10 atleten staan, die – net als jij - ook goed zijn voorbereid, dan is de hamvraag hoe je van hen gaat winnen? En daar ligt mijn bijdrage. Ik coach je zo, dat je na het startschot in de top eindigt.

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Energiek, gepassioneerd en eerlijk. Niet van iedereen een Obama maken. Maar de Obama in jezelf leren ontdekken. Wist je trouwens dat Obama in zijn studententijd helemaal geen goede spreker was? Daar zijn nog beelden van op YouTube. Bijzonder om te zien. Hij heeft dus veel bijgeschaafd en bijgeleerd in al die jaren, dus het is echt trainbaar. Yes you can!

Wat ik verwacht van deelnemers?
Jezelf openstellen en niet bang zijn om fouten te maken, dat is een belangrijke mindset voor succes.