Patrick Petersen

 

Patrick Petersen RDM MA MSc (1972) studeerde aan de Erasmus Universiteit af op 'De integratie van internet binnen de marketing- en communicatiemix van grote organisaties in Nederland.' Zijn nieuwsgierigeid naar dit onderwerp mondde uiteindelijk uit in een boekenkast vol Patrick Petersen’s met 20 boeken rond Digital Business. Zijn Handboek Mobile Marketing is genomineerd voor het Managementboek van het Jaar. Petersen is de bedenker van diverse marketingmodellen die sinds 2005 - in onder ander het post-HBO-onderwijs - worden ingezet. Als docent is hij verbonden aan diverse opleidingsinstituten en HBO-opleidingen en de drijvende kracht achter portal SocialMedia.nl.

Naast zijn scherpe columns kenmerken de optredens van Patrick Petersen zich door een nuchtere mix van lachen en leren. In 2015 is hij door onderzoeksbureau Meltwater uitgeroepen tot de nummer 1 Contentmarketeer.

 

Hé Patrick Petersen, je hebt net weer een nieuw boek uitgebracht? Wat is het onderwerp dit keer?
Het boek is een vervolgstap op alle eerdere marketingboeken die ik heb uitgebracht - zoals het Handboek Online Marketing en het Handboek Contentstrategie - deze gaat over Mobile Customer Experience & Mixed Reality. Concreet gaat het over de kansen die augmented en virtual reality - samen met een doordachte mobile strategie - geven voor de moderne manager.

Nummer hoeveel is dit? En heb je al een kast vol?
Het is - met alle aangepaste versie en aangepaste bijdrukken - mijn 20e boek. Al mijn boeken zijn een praktische mix van digitale marketing, customer experience,  contentmarketing en techniek. Mijn kast is nog niet vol ;-) ik zie nog veel uitdagingen in het schrijven van boeken die de moderne mix van customer experience, digital marketing en tech mixen. 

Je staat ook veel op het podium en voor de klas? Waar komen we jou allemaal tegen?
Ik spreek regelmatig in Nederland en steeds vaker in het buitenland. Als docent doceer ik voor diverse PostHBO-opleidingen in Nederland en Belgie en daarnaast ook wat uren op een reguliere HBO. Daarbij ben ik als blogger en vlogger erg zichtbaar in de diverse timelines en blogredacties gewoon door het feit dat ik graag visies deel en discussies aan wil gaan om het vakgebied eens goed aan de tand te voelen. 

Vertel eens iets meer over jouw bureau AtMost?
Wij zijn sinds 1997 serieus bezig met digital marketing en dan vooral met een benadering vanuit crossmedia - dus multichannel je boodschap brengen - en daarbij content en social als drivers voor de broodnodige interactie en dialoog. Wij mogen voor bedrijven als Nationale-Nederlanden, Coolcat fashion en Somfy werken. Wij zijn als mediapartner vaak op diverse digitale marketing en experience events te vinden in Nederland en België. 

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Nuchter, wat humor, veel interactie en vooral de theorie altijd vertalend naar de praktijk. Ik heb waar nodig de broodnodige theorie, maar vertaal het liefst zo snel mogelijk naar de praktijk. Ik doceer en luister; daarbij mix ik graag leren en lachen. In een goede sfeer leer je gewoon het meest.