Nadine Ridder

Nadine Ridder is van zoveel markten thuis, dat ze onmogelijk in een hokje valt te plaatsen. 'Als kind van een Indische vader en Duitse moeder hoor ik nergens echt bij, maar kan ik overal aarden.'

Haar loopbaan sluit naadloos aan op haar levensinstelling met ervaring bij een (internationaal) PR-bureau, mediabureau, adverteerder en strategisch/creatief bureau (VICE). Als creatief-, digitaal-,  merk- en contentstrateeg identificeert ze uitdagingen, vindt ze oplossingen die ze vervolgens naar concrete acties vertaalt. Momenteel werkt ze dagelijks op het snijvlak van creativiteit, real time data en storytelling. Naast haar werk als strateeg zet ze in voor het aanjagen van diversiteit in de media- en reclamewereld. Haar ongezouten mening lees je hier en bij Emerce, Marketingtribune en Joop.nl.

 

Hé Nadine, na een paar prachtig mooie werkgevers ben je nu eigen baas. Hoe bevalt het leven als freelance strateeg?  
Heel goed. Als freelancer kan ik echt autonoom werken en heb ik niets te maken met interne politiek of andere afleidende factoren die bij het leven in loondienst horen. Ik ben in staat te observeren en pijnpunten te signaleren, omdat ik zelf niet in ‘de modderpoel’ zit. Bovendien brengen nieuwe opdrachten steeds andere inzichten: zeer waardevol voor een strateeg.

 

Je bent ook nog Millennials expert. Vertel eens zijn ze echt zo anders dan de generatie daarvoor of daarna?
Door mijn ervaring bij VICE en mijn mentaliteit die aansluit bij het gevoel die deze generatie oproept, word ik vaak Millennials Expert genoemd. Ik ben echter van mening dat we het niet over een generatie zouden moeten hebben, maar over een nieuwe tijdsgeest. De tijd waarin we leven wordt sterk beïnvloed door de technologische revolutie, internationale spanningen en de klimaatcrisis en dat zie je terug in onze mindset en gedrag. Deze mindset gaat over duurzaamheid in de breedste zin van het woord: van delen naar bezitten, van hebben naar beleven en van weten naar voelen. Deze mindset is duidelijk terug te vinden in succesvolle ondernemingen van deze tijd: Tony Chocolony, Blendle, Uber, Airbnb, etc.

 

En nu branded content marketing. Wat maakt jouw training anders dan de vele content marketing trainingen?
Om te beginnen zal ik je uitdagen in de spiegel te kijken. Pas als je weet wie jij bent als merk, bedrijf of individu, kun je werken aan waar je naar toe wilt en hoe je daar gaat komen.  De inhoud van mijn training is actueel en inspirerend. Mijn theorie komt niet uit stoffige marketingboeken, maar komt voort uit jarenlange ervaring bij een van de meeste vooruitstrevende content bedrijven, zoals VICE. De nieuwe tijdsgeest is leidend in de sessie. Hoe kun je (ook als a-sexy merk) een future proof contentstrategie ontwikkelen die aansluit bij de ontwikkelingen van deze tijd.

 

Ik las een paar kritische artikelen van jouw hand over content marketing. Is het echt oude wijn in nieuwe zakken?   
Helaas wordt nog te vaak vanuit het merk gedacht: wat wil ik communiceren en hoe krijg ik dit zo efficiënt mogelijk bij mijn doelgroep. Terwijl goede branded content marketing gaat over het creëren van een consequente, rijke verhaallijn die aansluit bij de belevingswereld van jouw doelgroep. Een commerciële boodschap verpakt in een redactioneel jasje, is wat mij betreft oude wijn in nieuwe zakken. Een sterk verhaal dat informeert, inspireert of entertaint en dat in iedere vorm gegoten kan worden, is wat mij betreft sterke branded content marketing.

 

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Ik ben een trainer die inspireert om de dingen van een andere kant te bekijken. Ik daag deelnemers uit hun comfortzone te verlaten. Ik ben geen trainer die claimt de waarheid in pacht te hebben en dit overdraagt aan deelnemers. Ik ben een trainer die een omgeving creëert waarin we allemaal leren van elkaar door met elkaar te delen en expirementeren.

Ik verwacht een pro-actieve, leergierige en open houding die je ook van mij kunt verwachten. 1 ding kan ik je beloven: saai zal het niet worden!