Mischa Coster

Mischa Coster MA MSc houdt zich als mediapsycholoog bezig met vraagstukken als hoe 'de mens' media consumeert en hoe media door organisaties effectief ingezet kunnen worden op basis van 'evidence-based' psychologische inzichten. Al ruim 15 jaar werkt hij samen met klanten en relaties aan vraagstukken op het raakvlak van online media, psychologie en techniek.  Zijn lijfspreuk is I change how people view issues.

In de dagelijkse praktijk werkt hij als consultant en onderzoeker aan het beïnvloeden van gedrag. Robert Cialdini, de internationaal bekende  topexpert op dit gebied, is lovend over Mischa: I have never encountered anyone who understands better than Mischa Coster how to apply and effectively use the principles of persuasion in Social Media.

Als Chief Psychology Officer en eigenaar van Grey Matters adviseert hij organisaties op het snijvlak van Insight, Intervention en Inspiration. Bekende namen zijn T-Mobile, Rabobank, SNSREAAL, Rockstart, Capgemini, Tribal, Mirabeau, Samsung, Linkedin, RTL, Rotterdam The Hague Airport, NIMA, NISB, GGD, het CAK en bijna alle ministeries.

Mischa wordt regelmatig uitgenodigd als gastdocent op verschillende universiteiten. Ook bij programma’s als RADAR, EditieNL en RTL Nieuws is Mischa als onafhankelijk expert een graag geziene gast.

 

Hé Mischa, mooie titel: Chief Psychology Officer? Wat betekent dat in de praktijk?
Als CPO ben je verantwoordelijk voor de meest effectieve en ethisch verantwoorde toepassing van psychologisch inzichten en tactieken binnen jouw bedrijf.

Zouden alle bedrijven een Chief Psychology Officer moeten hebben?
Ja. Het is doodzonde dat de talrijke geweldig inzichten uit de sociale wetenschappen nog suboptimaal benut worden door organisaties. Daar moet verandering in komen en het aanstellen van een CPO is daarin een grote stap.

Je bent al jaren een actieve blogger? Wat zijn de onderwerpen waar wij ons in 2017 zorgen om moeten maken?  
Ik denk dat de advertentiemarkt zichzelf opnieuw moet uitvinden. Er vindt een desensitisatie plaats voor advertenties. Sterker nog ze veroorzaken steeds vaker irritatie. Dat is toch niet wat je als merk moet willen. Waardevol en relevant zijn, goed getimed, met de juist triggers die de bezoeker tot interesse en actie verleidt. Dat lijkt me een uitdaging.

Daarnaast zal er een shake-out moeten komen in de neuromarketing branche. Iedere marketeer die ook Cialdini heeft gelezen noemt zich nu neuromarketeer. Dat is bijna een belediging voor het vakgebied waar mensen werken die jaren hebben gestudeerd om precies de juiste interpretatie te kunnen geven aan brain-imaging-onderzoeken. Ik ben zelf dus ook géén neuromarketeer, maar psycholoog. There’s a big difference!

Vertel eens iets meer over Grey Matters?
Via Grey Matters huren opdrachtgevers mij en mijn partner in voor 2 dingen. Aan de ene kant worden wij regelmatig gevraagd als public speakers om publiek te inspireren, maar klanten betrekken mij ook vaak bij hun projecten. Dit laatste is waar voor mij echt de intellectuele uitdaging in zit. Zo een project begint altijd bij de vraag ‘hoe zorgen we dat onze doelgroepen ander gedrag gaan vertonen’. Dit zijn projecten van gemiddeld 4-6 maanden waarbij we alle fasen doorlopen: van het formuleren van de gedragsdoelstelling tot het meten en nameten van (concept)interventies. Een deel van de technieken die ik bij klanten inzet, komen ook in deze training uitgebreid aan de orde. 

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Trainen is een vak apart, dan heb je 1001 technieken in je rugzak om interacties in groepen in goede banen te leiden en een groep zelf tot een bepaalde inzicht te laten komen. Alhoewel ik veel van deze technieken ook bezit - ik ben immers toch psycholoog - zie ik mijn workshops en trainingen eerder als een optimale combinatie van inspiratie, diepgaande kennis en oefenen met je eigen praktijk. Uiteraard voorzie ik je als coach ter plekke van de juiste feedback.