Jill Mathon

Dankzij haar eindeloze fascinatie voor subculturen en een zekere trendgevoeligheid, werd Jill (1986) de afgelopen zes jaar door verschillende merken gevraagd hun verhaal op een nieuwe manier te vertellen. Ze zette onder andere een contentpagina op voor Beatport, maakte ze magazines voor Mysteryland en schreef ze voor Red Bull. Momenteel is Jill copywriter bij de VPRO en werkt ze als redacteur bij Spuiten en Slikken (BNN).

Hé Jill, ben jij niet de millennial- en hipster-expert?
Dat is hoe mensen me vaak omschrijven. Toch zie ik mezelf niet zo. Ik vind mezelf meer een subcultuurfreak. Daarom snap ik meestal wel tot welke doelgroep ik spreek. Als je goed wilt schrijven, moet je weten wie je wilt raken. Ik geloof niet in termen als millenials en hipsters als je niet weet hoe je iemand binnen zo’n groep als persoon kunt omschrijven.

Hoe leer je doelgroepen het beste kennen?
Door in die leefwereld te duiken. Hun social media te checken, lezen wat zij lezen, plekken bezoeken die zij bezoeken. Je moet ze voelen.

Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen in branded journalism? Of is het nou Editorial Marketing?
Ik noem het liever branded journalism omdat je het journalistieke dan boven de marketinggedachte plaatst. Wat ik vooral zie, is dat merken heel ver voorbij hun product kijken en veel meer inspelen op een lifestyle. Gelukkig raken merken ook steeds meer maatschappelijk betrokken en nemen ze hun verantwoordelijkheid. Ik hoop dat die trend nog even aanhoudt.

Wat vergeten veel klanten in jouw optiek?
Dat je beter je mond kunt houden als je niets te vertellen hebt.

Jij werkt voor BNN, VPRO, Mysteryland en Red Bull. Is dat niet ingewikkeld of schrijf je voor hen allemaal in dezelfde toon en stijl?   
De stijlen van al die merken zijn heel verschillend en natuurlijk pas je je schrijfstijl dan steeds aan. Dat vind ik niet ingewikkeld en dat komt vooral omdat al die merken goed bij me passen. Ik heb in het verleden weleens gewerkt voor merken waar ik niet helemaal achter stond. Daar werd ik ongelukkig van.

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Ik ben heel praktisch en vind het belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om fouten te maken. Daarom verwacht ik van deelnemers dat ze op zoek gaan naar stijlen die buiten hun eigen comfortzone liggen.