Jelmer Peerbolte

Jelmer (26), uit Amsterdam, lag als kleuter al dagenlang tekenend voor de televisie. Dat hij later een creatieve studie zou kiezen was geen verrassing. Hij deed Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.In Delft dook Jelmer head-first de Automotive design wereld in, en als het aan zijn professoren lag, maakte hij nu de dienst uit bij een Duitse auto-gigant.

Hij verdiepte zich in disruptive innovation, en wil nu bedrijven helpen zich te onderscheiden in een snel veranderende wereld.  Na zijn carrière te starten in de Visual Thinking wereld, vliegt Jelmer het liefst innovatie-vraagstukken aan als strategic design & innovation consultant. Omdat hij het tekenen als een onmisbare sleutel ziet tot creatief denken, geeft hij trainingen in Visual Thinking en Visual Strategizing.

Naast creatieve brainstorms, spart Jelmer ook graag buiten het kantoor; in de ring! Hij traint in diverse vechtsporten en houdt er een verscheidenheid aan outdoor-sporten op na. Hij surft graag, maar is ook niet vies van een goeie laag poedersneeuw.

 

Hé Jelmer, hoe gaat het in de wereld van de Visual Thinking? Wat is het leukste project dat je de laatste 2 jaar op dit vlak hebt gedaan?
Hey! Gaat goed. Ik vind de projecten waarbij het tekenen het ontwerptraject versterkt het tofst. Zo hebben we bijvoorbeeld een project gedaan waarin we innovatieve oplossingen voor de problemen van van vluchtelingen ontwierpen.

Maar ook grotere, strategische, internationale projecten zijn tof om te doen. De ene week zit je in Shanghai, de volgende in Houston, om een multinational verffabrikant te helpen bij het vormen van hun strategie.

 

Wat doe je liever Visual Reporting of Visual Strategy? En wat is eigenlijk het verschil?
Strategy. Eigenlijk is Visual ‘Reporting’ de extreme light versie van Visual Strategy. Visual Strategy is veel uitdagender, omdat je tegelijkertijd faciliteert, advies levert én Visual Reporting doet. Visual Reporting is alleen het vertalen van een verhaal naar een visual.

 

Hoe komt het eigenlijk dat IO-ers (red: industrieel ontwerpers) daar zo goed in zijn? Wat doen ze daar bij de TU Delft in het water? 
Dat heeft meerdere redenen. Los van wat ze in het water doen, krijgt iedere IO-er 20 weken tekenles in zijn bachelor, en dan heb je nog een berg keuzevakken die daar nog eens dieper op ingaan. Daarnaast is het snel kunnen schetsen en verbeteren van een idee een essentiële tool bij het komen tot een goed ontwerp. Tot slot zijn ontwerpers vaak beter in het abstract denken, in bijvoorbeeld metaforen, wat een goed visueel verhaal alleen maar ten goede kan komen.

 

Ik zie dat je ook in het TU Dream Team hebt gezeten. Vertel eens wat vind jij zo boeiend aan innovatie en wat kunnen klanten van jou leren?  
Dat is alweer een hele poos geleden. Ik werkte aan een aerodynamischere voorkant van de Forze VII - een race-auto die op waterstof rijdt, gebouwd door studenten. Innovatie is in mijn ogen essentieel voor het lange termijn voortbestaan van een bedrijf. Als je daar niet in investeert komt er op een gegeven moment een innovatievere partij dan langs zij, zoals je nu ziet gebeuren met Tesla, Uber, of Bunq.

 

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Als persoon ben ik vrij ontspannen en informeel. Ik vind het belangrijk dat er een goeie sfeer en groepsgevoel heerst, waarin mensen constant proberen elkaar beter te maken. Het allerbelangrijkste vind ik dat de training toegevoegde waarde gaat hebben in het dagelijks leven van de deelnemers. Daar wil ik dan ook alles aan doen. Als het een paar dagen workshop of dagje uit wordt heb ik mijn werk niet goed gedaan.