Godfried Hartkamp

Ruim 15 jaar lang werkte Godfried Hartkamp als regisseur voor uiteenlopende televisieprogramma’s van publieke en commerciële omroepen. Inmiddels zet hij de laatste jaren zijn expertise in om ondernemers en organisaties alles te leren over storytelling. Als televisiemaker en producent van online video’s, web series en interactieve documentaires heeft hij duizenden mensen voor de camera gehad. Iets wat tot voor kort exclusief het domein was van journalisten, film- en televisiemakers is nu een belangrijke basisvaardigheid voor professionals in alle gelederen van onze samenleving geworden.

Want, het medialandschap is het afgelopen decennium zo fundamenteel veranderd dat het voor bedrijven en organisaties niet de vraag is of we iets met storytelling gaan doen. Maar hoe en met welke middelen? Graag leert hij jou de kneepjes van het vak.

 

Hé Godfried, hoe gaat het in de wereld van de storytelling
Lange tijd was storytelling een buzzword, maar het is een blijvertje. Waarom? Omdat verhalen vertellen iets van alle tijden is. Elke ondernemer, freelancer, zzp’er, merk, bedrijf of maatschappelijke organisatie heeft een verhaal en dat moet op een overtuigende manier verteld worden anders verliest het z’n bestaansrecht.

Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen?
Dat bedrijven en merken steeds vaker zelf een boodschap hebben en dat verhaal ook zelf vertellen door films, videoseries of online applicaties te maken. Dit resulteert vaak (maar niet altijd!) in hele mooie producties waarin het verhaal de identiteit van het merk versterkt.   

Wat vergeten veel klanten in jouw optiek?
In mijn optiek zijn dat twee dingen. Allereerst weten klanten vaak niet tegen wie ze praten en wat de interesses, zorgen en problemen van  hun doelgroepen zijn. Het sleutelwoord daarin is ‘empathie’. Mensen vinden het vaak lastig om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen. Lees: hun doelgroepen, maar ook stakeholders. Een ander belangrijk punt waarmee mijn klanten worstelen is videomarketing. Niet alleen vinden ze het spannend om voor een camera te praten, Ook zie ik een groot gat tussen video's die gemaakt zijn door duurbetaalde videoproductiebedrijven en aan de andere kant de vlogs die veel mensen maken. Maar er is natuurlijk nog veel meer te doen met video's. En dat leer ik ze. Harstikke leuk natuurlijk. 

Je bent naast storyteller ook regisseur en producent? Waar werk je op dit moment aan?    
Deze zomer vindt het 4de Blockchain Innovation Conference plaats. Blockchain wordt gezien als de grootste technologische innovatie sinds het internet. Voor dit event maak ik een korte film die als kick-off van het event de bezoekers meeneemt in het verhaal van blockchain en de highlights van de voorafgaande 3 jaar blockchain conference laat zien.

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Om jouw verhaal boven water te krijgen heb je soms iemand nodig die fungeert als een klankbord of sparringpartner en je stimuleert om je eigen unieke verhaal vertellen. Dat typeert mij als trainer of coach door altijd eerst goed te luisteren om vervolgens opbouwende constructieve feedback te kunnen geven.