Esther Zijtregtop

Esther Zijtregtop is zelfstandig Strategy Designer. Na haar studie in Delft, startte ze haar loopbaan bij het Amsterdamse bureau INK Strategy. In die rol werkte zij onder meer voor Accenture, Shell, KLM maar ook het Leadership Programma van Akzo Nobel, waarvoor ze naar Shanghai, San Francisco en Johannesburg vloog.

Esther denkt als een typische industrieel ontwerper, in structuren en oplossingen. Zij is getalenteerd, creatief, nieuwsgierig, en nauwkeurig. Ze krijgt energie als ze opdrachtgevers, collega’s en vrienden écht kan helpen en ze mensen kan ondersteunen in hun leerproces zodat zij meer tot hun recht komen.

 

Hé Esther, ik zie dat je onlangs voor jezelf bent begonnen. Waarom deze stap?
Dat klopt inderdaad, sinds een paar maanden werk ik nu als zelfstandige! Ik wil op dit moment meer gebruik maken van mijn achtergrond in strategische design en projecten doen waarbij je game-changing-business-modellen gaat bedenken en opzetten! Ik was op zoek naar een tikkeltje meer Delft in mijn werk, zeg maar. En nu ik voor mezelf ben begonnen heb ik de mogelijkheid om meer mensen te ontmoeten en bij allerlei bedrijven een kijkje te nemen. Ik kan meer de strategische uitdagingen opzoeken en ik heb het gevoel dat ik mensen en bedrijven écht met hun problemen kan helpen. Zo van waarde zijn, dat vind ik leuk! Dat geeft me energie.


Op je 23e werkte je al aan een strategie bij Accenture. Vertel eens… 
Toen ik studeerde deed ik mee aan de Student Battle van Accenture; een wedstrijd waarbij een aantal studententeams werden gekozen om tegen elkaar te strijden voor een sociale onderneming. Met ons team hebben we een bedrijfsplan geschreven en crowdfunding gedaan om een verffabriek in de favelas van Rio de Janeiro op te zetten. Ons plan won en we zijn ook daadwerkelijk naar Rio gegaan. Dat alleen al was heel erg gaaf! Het was bijzonder om Accenture op die manier te leren kennen. Er werken bijzonder slimme mensen. 

 

Het vakgebied van Visual Reporting en Visual Strategy is flink in opkomst. Wat zijn de stappen die klanten nog zouden moeten maken?  
Het zijn er meerdere denk ik, en daar zit ook precies de lastigheid. Maar het belangrijkste dat ik vaak mis bij bedrijven, is het hebben van de focus op de eindgebruiker. Dit kan zowel een klant zijn, als ook de eigen medewerkers van een bedrijf. Maar de vraag die iedereen als eerste duidelijk zou moeten hebben, is naar mijn mening: Voor wie ben jij van waarde? Ieder bedrijf, iedere afdeling, ieder team heeft (als het goed is) een doel waarvoor het bestaat. Of ze vervullen een stap in een proces, of ze overzien juist het geheel, maar voor wie doe je dat? Heb je duidelijk wat de waarde is van hetgeen dat jij doet? Dat is een stap die klanten echt moeten nemen.

 

Tijdens je studie werd je derde in de HEMA Publieksprijs. Gefeliciteerd, hoe kreeg je dat voor elkaar?   
Haha, ja, dat is een leuke vraag! Nu ik aan het proces terug denk, zit een belangrijk aspect in de start. Ik ben heel bewust begonnen met me te verdiepen in het probleem. Ik heb echt intensief onderzoek gedaan naar de doelgroep voor wie ik ging ontwerpen; wie zijn het en met welke problemen zitten zij? Door in gesprek met mensen te gaan, te observeren, onderzoeken te lezen... Zodoende begreep ik waar en wat de behoefte was. Vervolgens heb ik geprobeerd daar een oplossing voor te bedenken, en heb ik dit vertaald naar een tof product!

 

Je roeit in je vrije uurtjes over de Amstel en de Bosbaan?
Roeien doe ik voornamelijk omdat ik het echt een hele fijne sport vind. Het geeft een lekker gevoel van ‘weg zijn’.

 

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Om mezelf in een trainerstype te vatten, vind ik lastig. Bij Visual Reporting en Visual Strategy draait het om doen. En dit vak krijg je alleen in je vingers als je durft te experimenteren en als je tijdens die experimenten blijft lachen en genieten van het leerproces. Ik hoop vooral dat de deelnemers net als ik houden van nieuwe dingen leren. Het mooie is dat nieuwe dingen kunnen nog weer leuker is!