Trend: steeds meer bedrijven met Schrijfcoaches - interview met Dolf Weverink


Trainer en tekstschrijver Dolf Weverink introduceerde de afgelopen 15 jaar de Schrijfcoach bij diverse gemeenten maar ook bij een aantal adviesbureaus, publieke organisaties en financiele instellingen. Op de voor hem zo typerende - organische - wijze initieerde Dolf een hele nieuwe rol, die inspeelt op de trend van de als maar groter groeiende vraag naar effectieve en inhoudsvolle content. Interessant is dat de vraag om Schrijfcoaches op dit moment snel groeit binnen het landschap van contentmarketing en communicatie. En terecht.

Voor tekstschrijvers, content- & communicatiespecialisten, maar wellicht meer nog voor hun managers is de rol van Schrijfcoach een beweging om scherp in de gaten te houden, want zo stelt Dolf: ‘Schrijfcoaches maken je bedrijf - van binnen naar buiten - slimmer en tegelijkertijd verhogen ze zo het rendement van je experts en specialisten’. Woensdag 7 November start de Opleiding, een mooie kans voor tekstschrijvers, contentspecialisten en managers met voorliefde voor klare taal, die de ambitie hebben om zichzelf een nieuwe rol aan te meten.  En hoog tijd voor ons om Dolf eens over deze nieuwe trend aan de tand te voelen…

Waarom hebben steeds meer organisaties eigen schrijfcoaches?

Omdat professionals steeds vaker zelf hun teksten moeten schrijven. De communicatieafdelingen houden zich bezig met andere dingen zoals social media, en budget om mensen in te huren voor het schrijven is er niet altijd. Dus ben je als inhoudsverantwoordelijke steeds vaker je eigen tekstschrijver en kun je wel wat hulp gebruiken.

Dus collega’s coachen elkaar?

Ja, een schrijfcoach is een collega die gevraagd en ongevraagd collega’s helpt om betere teksten te maken. De coach zegt niet ‘geef maar hier, ik doe het wel’ – dan is zij geen coach meer, maar redacteur. De coach achterhaalt in een gesprek wat het doel is van de tekst en kijkt vervolgens samen met de schrijver in hoeverre de tekst helpt om dat doel te realiseren.

En dan?

Vaak geeft de coach nog wat concrete tips over volgorde en techniek (‘begin met je tweede alinea’, ‘maak je zinnen actief, laat de lijdende vormen achterwege’). Belangrijk is dat de inhoudseigenaar zelf de tekst aanpast en de verbeterde versie nog even bespreekt met de coach. Dat kan ook per e-mail. Dan is de coachcyclus rond.’

Ik zie in het programma ‘schrijfcoachen in 60 seconden’, hoe zit dat?

In de eerste 60 seconden achterhaal je als coach met je gesprekspartner De Bedoeling, zonder dat je de tekst leest. In die eerste minuut ben je echt met elkaar in gesprek en dring je, door open vragen te stellen, door tot de kern. Wanneer de inhoudseigenaar die kernboodschap, De Bedoeling, heeft uitgesproken, is het tijd om te kijken naar de tekst.

Je hebt toch de neiging meteen de tekst te lezen?

Ja, dat is waar. Maar als je dat doet, mis je het moment waarop je je collega uitnodigt of uitdaagt om te zeggen wat haar bedoeling is. Als je de kernboodschap hardop zegt, ben je veel duidelijker en concreter dan wanneer je schrijft. Daar sta je niet bij stil, maar zo werkt het. Daarom is die eerste minuut van het coachgesprek zo belangrijk. Met De Bedoeling in je oren, kijk je vervolgens naar je tekst. Die kan vaak duidelijker en directer.

Waarom zou je schrijfcoach worden?

Om te beginnen word je er als tekstschrijver, content marketeer of manager scherper van. Je leert in de training de meest voorkomende valkuilen voor schrijvers, je scherpt je vermogen om heldere eenduidige boodschappen te formuleren. Jouw gesprekspartner doet ook haar voordeel met het gesprek. De schrijfcoach nodigt je uit om concreet en specifiek te worden. Dat leidt tot nieuwe inzichten en duidelijke teksten. Zo zorg je ervoor dat de teksten in de organisatie een stuk minder wollig worden. Daar wordt iedereen beter van.

Moet je een goede tekstschrijver zijn om schrijfcoach te worden?

Dat hoeft niet, je moet wel een neus hebben voor heldere communicatie. En je moet het leuk vinden om collega’s te helpen.

Hoe krijg je mensen zover dat ze schrijfcoach worden?

Door het idee goed te verkopen, met uitnodigende en aantrekkelijke teksten. Wat mensen over de streep trekt, is dat ze een opleiding krijgen. En tijd om collega’s te helpen. Hoeveel tijd, dat bepaalt de manager meestal. Het is belangrijk om de top van organisatie duidelijk te maken dat investeren in schrijfcoaches echts iets oplevert.

Kun je het resultaat zichtbaar maken?

Ja, dat kan. Wanneer brieven van een gemeente of een corporatie aan bewoners glashelder zijn, scheelt dat telefoontjes naar het klantcontactcenter, vragen via de e-mail en gedrag dat je niet wilt. Zoals mensen die hun auto niet weghalen waardoor de stratenmakers niet aan de slag kunnen, fout ingevulde formulieren en vuilnis naast de containers. Dat geldt ook voor webteksten. In een organisatie met schrijfcoaches zijn online teksten duidelijker en korter. Welke doelgroep je ook bedient, iedereen houdt van duidelijke teksten. En minder ruis betekent minder gedoe.

Heb je nog tips?

Ik heb er wel een paar. Publiceer regelmatig teksten voor en na. Bijvoorbeeld een lastige brief die na een ronde schrijfcoachen veel helderder is geworden. Successen delen dus, bijvoorbeeld via intranet of het personeelsblad. Vraag je schrijfcoaches om het aantal interventies bij te houden in een compact logboekje. Dat levert inzichten en resultaten op waarmee je een directie, die er tenslotte geld voor heeft vrijgemaakt, laat zien wat er met die middelen gebeurt en wat het resultaat is. Verder adviseer ik schrijfcoaches om op hun afdelingsoverleg regelmatig te laten zien wat ze bereiken.

DIT NAJAAR NOG SCHRIJFCOACH WORDEN!

Op woensdag 7 november start de opleiding tot Schrijfcoach. Hier kun je je aanmelden. Schrijfcoaches met grote ambities en de wens om hun kennis met groepen te delen, kunnen na de opleiding tot Schrijfcoach ook een vervolgopleiding tot Schrijftrainer volgen.


Racties (0)


Add a Comment





Toegestaande tags: <b><i><br>Voeg een nieuwe reactie toe: