Anita La Fors


Anita La Fors studeerde commerciële economie aan de HES in Rotterdam. Een week na haar afstuderen liep ze bij toeval de set op van de serie Spangen (1998). Na een gesprek met de regisseur, werd ze gevraagd als locatiescout en ging met het script onder haar arm op zoek naar de juiste locaties. Na enkele film/tv-projecten werkte ze regelmatig als communicatiemanager en account director bij diverse reclamebureaus en bedrijven. Maar de magie van de film bleef lonken. Ze volgde een opleiding tot scenarioschrijver en schreef mee aan diverse series, maakte een korte film en schreef en regisseerde meerdere toneelstukken. De emotie uit de film/tv/toneelwereld en de rationele reclamewereld met elkaar verbinden is iets wat ze zelf al jaren doet. In haar trainingen deelt ze haar kennis en ervaringen graag met de deelnemers.

 

Hé Anita, hoe gaat het in de scenario- en toneelwereld ?
Het zijn roerige tijden om maar gelijk met heel veel drama te beginnen. Door alle bezuinigingen worden scenaristen en toneelmakers gedwongen commerciëler te denken. Voor sommige creatieven en kunstenaars erg moeilijk. Omdat ikzelf uit de commerciële wereld kom en niet vies ben van commerciële kunst, wat relevant en aantrekkelijk is voor een breed publiek, ben ik steeds meer de brug aan het slaan tussen deze twee werelden.

Wat zijn je laatste (scenario)projecten en waar zouden we je van kunnen kennen?
Bijna niemand kent de scenarioschrijvers, terwijl het juist daar begint. Op papier, bij het schrijven van de eerste letter ontstaat het en wordt het fundament gelegd. Pas als scenaristen ook gaan regisseren zoals Woody Allen, Quentin Tarantino en Alex van Warmerdam wordt hun naam groot vermeld op een poster of bij de credits.

Zo heb ik onzichtbaar meegeschreven aan diverse series zoals Spangas (NCRV), Hart tegen Hard (Net5) en Dokters (Net5). De laatste tijd heb ik veel toneelstukken geschreven, gespeeld en geregisseerd.

Je bent naast scenarioschrijver dus ook werkzaam in het bedrijfsleven? Wat is je laatste campagne/opdracht?
Ik werk al bijna 20 jaar als freelance Account Director/Manager Communicatie voor reclamebureaus en bedrijven. Mijn laatste opdracht was bij T-Mobile NL waar ik samen met de Brand Director een hele nieuwe communicatiestrategie heb uitgerold. Binnen een half jaar stond er een nieuw en fris merk met een eigen gezicht en tone of voice. Het merk kwam als een personage tot leven. Iets waar ik heel trots op ben. 

Wat vergeten veel opdrachtgevers in jouw optiek?
Dat commercie niet betekent dat je de ziel van je script aan de duivel moet verkopen en andersom dat tijd en energie stoppen in het vinden van een ziel en karakter van je merk je meer oplevert dan dat het je kost.

Lange termijn denken ontbreekt bij veel opdrachtgevers. De hectiek van de dag wint het bijna altijd van de rust die je moet durven te nemen om verder te kijken dan de dag van morgen. Bij een bouw van een huis wordt ook de meeste tijd besteedt aan het fundament. Als dat eenmaal staat verbaas je je vaak hoe snel er daarna ineens een gebouw staat. Ik gun merken en zijn/haar werknemers ook dit fundament en daarmee de rust om verder te bouwen.

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Ik ben zelf iemand die zich altijd ergens vol overgave in stort. Juist als ik verzet voel of zoals we dat in de communicatie noemen een slecht onderbuik gevoel ervaar, weet ik dat daar mijn groei ligt. Ik zou het dan ook fijn vinden als de deelnemers ook buiten hun comfort zone durven te gaan. Want daar gebeurt het. Gun jezelf (weg van de hectiek) creatieve rust & ruimte, blijf luisteren, incasseren en reageren. Sta open en speel met alles wat er op je pad komt. Als de deelnemers dit gaan doen of dit in ieder geval proberen, weet ik zeker dat iedereen bruisend van de energie, misschien een beetje in de war, maar vooral vol met nieuwe ideeën de volgende dag op zijn werkplek zit.