Agile Marketing & Communicatie

Verandering is de nieuwe constante. Je plan is nog maar net klaar, of het is alweer door de praktijk ingehaald. Je opdrachtgever is weer eens van gedachten veranderd. De communicatie vindt vooral buiten jouw invloedsfeer plaats. In deze steeds veranderende werkelijkheid moet je als marketingcommunicatieprofessional wendbaar zijn. Agile!

Maar wendbaar word je niet vanzelf. Dat vraagt om een andere manier van organiseren. Scrum is een innovatieve werkwijze om agile te leren werken. Resultaatgericht, met compacte teams in korte sprints. Ontwikkeld in de IT, maar ook daarbuiten inmiddels breed toegepast.


Waarom deze cursus volgen en wat leer je?
In deze 2-daagse workshop leer je wat agile marketing en communicatie is en waarom je het nodig hebt. Waarom langetermijnplannen niet meer werken en je beter kunt focussen op de korte termijn.

Aan de hand van de Scrum-methodiek leer je hoe je kortcyclisch te werk kunt gaan en steeds weer waardevolle zaken aan je klant presenteert. Hoe je in samenwerking met je opdrachtgever prioriteiten stelt en stakeholders veel nauwer betrekt bij het creatieproces. Je ontdekt hoe belangrijk het is om voortgang en resultaten zichtbaar te maken. En hoe je samen met je team regelmatig reflecteert, zodat je met meer plezier en productiever samenwerkt.

De training is opgebouwd uit een mix van theorie en praktische oefeningen en je werkt met projectvoorbeelden uit de eigen praktijk van de deelnemers.

 

Resultaat van de training:

  • Je weet waarom agile werken noodzakelijk is.
  • Je weet hoe je projecten agile kunt opstarten en inrichten.
  • Je weet hoe je kortcyclisch te werk kunt gaan.
  • Je weet hoe je klanten en andere stakeholders betrekt.
  • Je weet hoe je kunt samenwerken in een zelforganiserend team.
  • Je weet hoe je je werk zichtbaar maakt.
  • Je weet wat er nodig is om agile aan de slag te gaan.

Programma

Dag 1 – Introductie

  • Waarom Agile?
  • Basics: rollen, ceremonies & lijsten
  • Hoe werkt Scrum? Aan de slag met eigen cases
  • Oefenopdracht

Dag 2 – Terugkomdag

  • Reflectie op eigen praktijkervaringen
  • Oefenen met praktische tools & vaardigheden, zoals user stories,epic, stakeholdermapping, rollen zoals product owner en agile coach, project en sprint backlog, stand-up meetings, review, retrospectives en visualisaties

Voor wie hebben we deze cursus ontwikkeld?

  • Marketeers
  • Communicatiemensen
  • PR-bureaus en onlineteams


Scrum-teams zijn per definitie multidisciplinair. Daarom verwelkomen we in de training een mix van expertises en niveaus. We besteden in de training aandacht aan de rol van de opdrachtgever (in- en extern), teamleden en de procesbegeleider.

Instapniveau

Er is geen specifieke ervaring met agile of scrum vereist. Heb je al eens in een agile/scrumteam meegewerkt, maar je draai nog niet helemaal gevonden, dan is deze training ook geschikt voor jou.