Adriaan Wagenaar

Adriaan Wagenaar wordt door opdrachtgevers regelmatig ingeschakeld voor het ontwikkelen van creativiteit, leiderschap en bezieling in organisaties en merkstrategie bij bureaus. In zijn keynotes en workshops leert hij professionals op een heel bijzondere manier naar hun werk, merk en organisatie kijken, namelijk door de ogen van kinderen. In die rol filosofeert Adriaan al ruim 20 jaar met kinderen over organisatorische en maatschappelijke vragen. Voordat Adriaan zijn eigen praktijk startte, werkte hij als onderzoeker en strateeg bij de reclamebureaus FHV/BBDO en PMSvW/Y&R . Naast zijn werk voor diverse gerenommeerde opdrachtgevers is Adriaan gastdocent aan diverse universiteiten en werkt hij als trainer in NIMA Marketing, Marketing Communicatie, Leiderschap & Verandering en Persoonlijke Groei & Mindfulness in je werk.

 

Hé Adriaan, ik zie dat je met kinderen filosofeert over organisatievraagstukken. Wat spannend. Maareh, wat levert dat op? 
Haha, die vraag hoor ik vaker. Bedrijven laten vaak kansen liggen en verspillen talent omdat ze worden tegengehouden door drie stevige krachten in hun werkcultuur: angst, kennis en ervaring. Door met kinderen samen te werken mobiliseren ze de tegenovergestelde krachten: een open geest, verbeeldingskracht en vindingrijkheid. Kinderen kunnen er voor zorgen dat vastgeroeste denkpatronen en aannames bij bedrijven worden doorbroken waardoor deze bedrijven weer de kansen zien die voor hun neus liggen. Even praktisch: we weten inmiddels dat werken met kinderen hebben bijgedragen aan het ondersteunen van cultuurveranderprogramma’s om van corporate fear naar corporate happiness te komen, inspiratie voor betekenisvolle producten en diensten, faciliteren van interne beweging rondom maatschappelijk ondernemen en het bij het realiseren van de 17 Millennium Doelen van de Verenigde Naties. Het werken met kinderen is dus vooral interessant voor bedrijven die de stap willen maken van financieel naar maatschappelijk rendement.

Je motto is ‘Kijk als een kind. Handel als een leider.’  Welke managers doen dat goed in jouw ogen?   
Gelukkig zie ik steeds meer voorbeelden. Laat ik niet gelijk Ricardo Semler noemen maar een manager van een van de grootste dienstverleners van Nederland. Het zou jouw of mijn baas kunnen zijn. Toen hij net in zijn functie was zag hij een jonge collega met een enorm potentieel. Er moesten vastgeroeste patronen worden doorbroken en hij wist dat dit lastig zou worden. Hij zei tegen de jonge professional: ”Ik wil dat je je nek uit steekt als je van andere afdelingen te horen krijgt dat dingen toch niet lukken of hier niet werken. Laten we als kpi afspreken dat ik tweemaal dit jaar bij mijn directieleden op het matje moet komen omdat je dingen toch hebt gedaan waar andere afdelingen niet blij van werden.”. Uiteindelijk heeft deze manager drie keer moeten opdraven. Maar hij deed het met plezier, want de veranderingen waren in gang gezet. Dit vind ik een mooi voorbeeld van hoe je kunt werken als een ’insultant’ in plaats van een ’consultant’. Stel de ongemakkelijke vragen, wees open en vindingrijk in je oplossingen.

Hoe combineer je dat met je werk als NIMA-ABC-docent?
Ik vind NIMA eerlijk gezegd vaak wat achter de feiten aan lopen maar snap wel dat je een degelijke basis nodig hebt in dit vak. Daarom speel ik met de theorie en de modellen die op het programma staan: ik probeer ze in nieuwe onverwachte situaties toe te passen waardoor ze hoop ik meer tot leven komen bij de studenten aan wie ik dan les geef.

Je gaat nu marketeers en andere dwarsdenkers trainen in collaborative innovation en het omgaan met tegenslag en weerstand. Hebben ze dat nodig?   
Nou en of! Ik zie juist bij marketeers vaak een enorme bevlogenheid om dingen anders te doen. Sommigen schieten door en profileren zich als de ’rebel’ in hun team, anderen haken af na de zoveelste afwijzing van hun idee en worden heel berekend en kiezen voor de makkelijke weg. Het is lastig om trouw te blijven aan je unieke talenten en je ideeën en tegelijkertijd in verbinding te blijven met je omgeving. Ik heb technieken ontwikkeld die daar bij helpen. Die reik ik je aan op momenten dat dit relevant is in de les.

Wat voor type trainer ben je? Wat verwacht jij van je deelnemers?
Als trainer wil ik dat je ’los’ komt van de theorie en zelf gaat spelen met de kennis die je hebt opgedaan en die ik je aanreik. Verwacht van mij dan ook geen uitbundige slide-presentaties, maar prikkelende vragen, filmpjes, oefeningen en ik daag je uit om zelf prototypes te schetsen van je plannen.